Bemerkingen ivm garanties

AB Lease - Het belang van een goede onderhoudshistoriek

Bemerkingen in verband met garanties op personenwagens

Wij krijgen de laatste tijd meer en meer bemerkingen van klanten die na één of ander technisch probleem verbaasd staan dat de officiële merkverdeler niet wenst tussen te komen voor een herstelling of de vervanging van onderdelen in garantie bij een recent voertuig. Deze discussie kan zich zowel voordoen tijdens, als na de garantieperiode.

Na de garantieperiode zal u dit misschien nog normaal achten, alhoewel … Onze ervaring leert ons ook het omgekeerde. Wanneer wagens perfect op tijd bij de officiële dealer onderhouden worden zal de invoerder in de meeste gevallen ook nog het groen licht geven om gedeeltelijk of zelfs volledig tussen te komen voor de kosten.

Het grote probleem situeert zich bij de klanten die door enige vorm van nonchalance, een paar honderd of zelfs een paar duizend kilometer te laat op onderhoud gaan. Als excuus wordt wel eens gebruikt dat men dikwijls lang moet wachten tot men aan een afspraak kan geraken. Dit is het antwoord dat we krijgen bij de slechte leerlingen van de klas, want als we de gemiddelde afgelegde kilometers berekenen stellen we vast dat er wel genoeg tijd was om de afspraak vast te leggen.

We geven jullie één gouden raad: laat de onderhouden van uw wagen altijd volledig en op tijd uitvoeren bij een officiële dealer naar keuze. Leg ook na elk onderhoud een kopie van uw onderhoudsfactuur in de wagen, vermits er geen onderhoudsboekje meer bestaat. Zo hoeft u bij verkoop niet naar de onderhoudshistoriek te gaan zoeken. Voor uw AB Lease-wagen is dit ook van toepassing, vooral wanneer u regelmatig wenst te veranderen van wagen. Wij kunnen het overgenomen voertuig immers niet meer verder leasen, zonder een volledige en perfecte onderhoudshistoriek.

Uiteindelijk is het een kleine moeite die een beetje inspanning beloont met vele jaren rijplezier. En dus ook minder kopzorgen voor alle betrokken partijen!